Hva gjør en vellykket infografikk?

AEO Service Forum Drives Future of Data Innovation
Post Reply
rabia963

Hva gjør en vellykket infografikk?

Post by rabia963 »

Jeg har vært grafisk designer i flere år enn jeg bryr meg om å huske, vel for å være presis var det helt tilbake i 1987 jeg ble uteksaminert fra Croydon College med mitt imponerende Higher National Diploma i grafisk design, eller i det minste det trodde jeg den gangen! Coventry City hadde nettopp vunnet FA-cupen, Rick Astley kjørte høyt på listene med «Never Gonna Give You Up». Mobiltelefoner var på størrelse med klosser, og laderen som fulgte med dem kan omtrent passe inn i kofferten din hvis du var heldig! Verden var et annet sted. Så kom internett og alt endret seg...

Det samme gjelder design, måten vi deler informasjon på er helt annerledes. Vi lever i et stadig mer visuelt samfunn. Få vil sette seg ned og lese en avis fra perm til perm, mye mer sannsynlig å lese noen avsnitt med tekst på et nettsted og analysere en interessant grafikk eller et fotografi! Hva er ordtaket, et bilde sier tusen ord? Definitivt sant.

Internett har gjort det mulig for oss å dele informasjon med hvem som helst, hvor som helst i verden til enhver tid. Ny teknologi har gjort det mulig for oss å formidle kjøp telefonnummerliste budskapet langt raskere enn noen gang før. Grafisk design er sannsynligvis viktigere nå enn det noen gang har vært før for å få arbeidet vårt til å skille seg ut fra mengden! Alt dette leder meg til det valgte emnet for denne bloggen ... hva gjør en vellykket infografikk?

Image

Forstå oppskriften
Jeg vil definere en vellykket infografikk som en som forteller en historie på en klar, konsis og visuell måte. For å gjøre dette må vi som designere fullt ut forstå prosessen vi prøver å visualisere. For å være nøyaktig må vi spørre klienten nøyaktig hva det er de prøver å kommunisere, så vi er helt klare på hva fortellingen skal være. Når vi først forstår, må vi være i stand til å tolke informasjonen og presentere den på en engasjerende, kreativ og informativ måte. Det må være en logisk flyt til informasjonen. Fremfor alt må det være enkelt! For mye informasjon og det blir forvirrende og tungvint, leseren vil finne det for vanskelig å forstå og vil raskt miste interessen.

Hva fungerer bra?
Vi må også være klar over bedriftens retningslinjer hvis vi designer en infografikk for en klient som må være på merkevaren. Farger, fonter og logoer kan godt være forhåndsbestemt, men vi skal ikke være redde for å flytte grensene og prøve ting som er litt mer spennende, kunden vil sette pris på eventuelle ekstra kreative innspill. Hovedsaken er at designkonseptet er klart og logisk. Teksten skal være kort og skarp, og lange avsnitt er et klart avslag og bør derfor unngås.

Så hvis vi for eksempel skulle lage en infografikk som viser antall elektriske motorer som brukes i forskjellige deler av verden, kan et ikon av en motor brukes på toppen av et kart over arbeidet. Prosenttallet kunne fremstå som et fet tall, med en stilisert sirkel som representerte andelen. Tekst holdes absolutt på et minimum.
Post Reply